24 juni, Vancouver 2, Holliday Inn

24 juni 2016 - Vancouver, Canada

24 juni, Vancouver 2.

Je slaapt niet echt helemaal rustig hier. We zitten op de tweede verdieping en de straatgeluiden gaan, wel minder, de hele nacht door. Om een uur of half negen aan het ontbijt. Is er Jessie Savella, de man die het restaurant de gang van zaken regelt en die we een jaar of elf kennen. Hij werkt hier al ruim veertig jaar en begint elke morgen tussen half zes en zes uur. Over vijf jar gaat hij met pensioen. Hij heeft geluk want hij moest eigenlijk tot 67 werken maar de nieuwe president, Trudeau, heeft beslist dat iedereen die tot en met 1956 is geboren met 65 mag stoppen. Leuk om hem weer eens te zien.

De morgen begon donker en toen we tegen tien uur aan de wandel gingen ging het regenen, maar wel een graad of twintig met soms een koude wind.  Het regende niet erg hard. Zijn we eerst bij Starbucks koffie gaan drinken. Buiten gezeten waar enkele tafeltjes en wat stoelen staan. Wat een drukte en wat een verscheidenheid aan mensen. Ongeveer 50 procent, misschien wel meer,  van de mensen heeft een Aziatisch uiterlijk, Chinees, Japans, Vietnamees en natuurlijk veel Indiers. Je ziet wekelijk mensen van allerlei pluimage, van nette zakenmensen tot zwerverachtige types en ook wel extreem opvallende mensen. Verder lopende zijn we even binnen gegaan bij een tassen en schoenenwinkel. Was ongeveer de helft van het hele winkelcentrum in Etten-Leur. De schoenen staan niet in dozen op rekken maar op roestvrij stalen met glas staanders en alles glimt en blinkt. Op elke staander staan een paar schoenen of tassen en de ruimte is zo enorm groot dat her en der bankjes staan. Het zijn hoofdzakelijk  schoenen en tassen met een naam, zoals b.v. Celine en Britney. Er waren maar heel weinig mensen binnen, lag waarschijnlijk aan de prijs van de spullen.

Verderop zijn we nog een grote winkel binnen gegaan. Drie verdiepingen, eentje onder de grond, en met een totaaloppervlak van wel zes keer ons winkelcentrum. Als je binnen gaat kom je in een ronde ruimte met en glazen koepel van een 50 meter doorsnede. Daar staan her en der wat zitjes en kun je drinken en wat eten kopen. Nieuw is dat er bij de ingang een automaat stond waar een soort schuim uitkwam en waarmee je je handen kan ontsmetten als je dat wilde. Diverse mensen maakten daar gebruik van, velen ook niet. Ook nieuw, maar dat zagen we nog een andere winkel, is dat er een speciaal rek stond met lange plastic zakken. Er wordt gevraagd je natte paraplu daar in te doen voor je verder gaat. Logisch want het zijn spiegelgladde vloeren en we zagen ook een man onderuit gaan die met zijn natte zolen naast de loper liep die achter de ingang ligt. Rond half één wilden we in de food cord wat gaan eten. Dit is een hele grote ruimte met wel driehonderd  zitplaatsen en kleine tafeltjes. Daarom heen een dertigtal kleine winkeltjes, kraampjes die allerlei eten verkopen. Vooral Aziatisch, heel lekker. Maar het zat er zo barstenvol dat we gewoon geen ruimte konden vinden en er kwamen steeds meer mensen zitten. Dus zijn we weer maar verder gegaan.

Op weg terug naar het hotel kwamen we een sigarenwinkel tegen, wel 2000 cigars stond er op de etalage. De ramen beveiligd met tralie hekken, de sigaren stonden binnen in een aparte ruimte achter glas. Wij naar binnen of ze er misschien ook de kleine Nederlandse sigaartjes hebben. Want ze verkopen overal alleen maar geparfumeerde kleine sigaartjes en die wil je niet ruiken. In de winkel stond een jonge man die 28 dollar moest afrekenen, een doos sigaren misschien? Bleek het de rekening voor één sigaar te zijn. Verkeerde winkel dus. Klopte ook want de verkoper, een oude bolle, kleine man vertelde dat in Canada alleen Cubaanse sigaren gerookt werden.

Terug naar het hotel dat einde van middag, begin van de avond helemaal vol liep, hele busladingen mensen met koffers werden er gedumpt.

Vanavond de reis maar voorbereiden. De vlucht inmiddels geconformeerd bij Air Transat. Morgen ochtend om negen ( 18.00 uur Nederlandse tijd)  gaan we met de taxi naar het vliegveld waar we drie uur voor vertrek moeten zijn. Om 13.00 uur vertrekken we (22.00 Ned.tijd) En dan komen we zondagmorgen om 08.00 uur op Schiphol aan. Dus dat wordt een korte, of geen , nacht morgen. Maar goed, misschien kunnen we in het vliegtuig wat slapen. Ons volgende en laatste bericht komt dus uit Nederland en dan is het niet de 25ste juni maar ineens de 26ste.

1. J.van Tilborgh.:
    25 juni 2016
    Goede reis op de terugweg en wel thuis.
  2. Marianna:
    25 juni 2016
    Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Een goede terugreis.
  3. Jettie:
    25 juni 2016
    Weer een heel ander Canada, dan dat van de vorige verhalen. Staat zo lijnrecht tegenover dagenlang geen internet en alleen beren en eekhoorntjes op je pad te zien.
  4. Jaap:
    25 juni 2016
    Goede reis naar huis. We hebben genoten van jullie reisverhaal en foto's.